Jump to content

Ezért félnek a vállalkozások a terjeszkedéstől

2014. 10. 28. 19:45

A helyismeret hiánya, a kulturális különbségek a globalizáció ellenére is az egyik legjelentősebb problémát jelentik a kis- és középvállalkozásoknak (kkv) a külföldi terjeszkedés során. A DHL Express és az Economist Intelligence Unit (EIU) második alkalommal végzett átfogó kutatást a nemzetközi piacokon való működéssel kapcsolatban.

A 12 országra (G7 és BRICM) és 20 iparágra kiterjedő, 480 kkv-t megkérdező kutatás egyik legfontosabb megállapítása, hogy a kis- és középvállalkozások többsége lát növekedési lehetőséget nemzetközi szinten, és arra számítanak, hogy alig 5 éven belül bevételeik akár 50 százaléka származhat a nemzetközi piacról. Ugyanakkor, az is kiderül a tanulmányból, hogy még midig számos komoly akadály áll a kisebb vállalkozások globális ambíciói előtt.

A megkérdezett döntéshozók úgy vélik, hogy bár a nemzetközi kereskedelem elengedhetetlen része a kkv-k hosszú távú gazdasági sikerének, az olyan kihívások, mint a politikai instabilitás, a kulturális különbségek és a nem megfelelő infrastruktúra a célországokban el is rettenthetik őket a piacra lépéstől. A külföldi piacok megfelelő ismeretének hiánya rendkívül nagy figyelmet kapott: a válaszadók 84 %-a mondta azt, hogy a célország kultúrájának és nyelvének ismerete nagyon fontos tényező annak eldöntésében, hogy egy piac mennyire vonzó. Ez azt is megmagyarázza, hogy a legtöbb kkv miért a sajátjához hasonló piacokon terjeszkedik.

A jelentés arra is rámutat, hogy az BRICM országokbeli kkv-k nagyobb valószínűséggel keresnek növekedési lehetőségeket más fejlődő országokban, míg a G7 országok kkv-éi aktívabbak a más fejlett piacokon.

A terjeszkedést illetően a partnerségek kialakítása kiemelt jelentőségű a kkv-knak: a G7 országok kkv-éi előnyben részesítik a disztribútorokkal, viszonteladókkal és már kiépített hálózattal rendelkező cégekkel való együttműködést, így csökkentve a piacra lépés költségeit. A kutatás számos innovatív megoldást is feltárt, például azt, hogy a vállalatok más cégek már létező hálózatára ráépülve léptek piacra Fekete-Afrikában.

Annak ellenére, hogy a nemzetközi médiában nagy növekedési potenciállal rendelkező térségként jelenik meg Afrika, a kkv-k még mindig némi fenntartással kezelik ezt a területet, a megkérdezett vállalatok mintegy 40%-a pedig semmilyen növekedési lehetőséget nem lát benne. Az instabil politikai környezet és a fejletlen infrastruktúra miatt sok kkv távol marad ezekről a piacokról és így inkább a nagyobb pénzügyi és politikai erővel rendelkező, multinacionális és állami tulajdonú vállalatok nyernek teret.

Afrikával ellentétben Kína továbbra is a legvonzóbb növekedési piac a nemzetközi terjeszkedésben gondolkodó kkv-k számára. Ennek egyik oka a piac mérete, másrészt a kínai kormány politikája, amely kedvező környezetet teremtett a növekedéshez.


Fotó: FreeDigitalPhotos

Sikerescég.hu/Tőzsdefórum.hu