Az új uniós költségvetési ciklus elején különös jelentősége van annak, hogy miként lehet gátat szabni, vagy legalábbis akadályt gördíteni a rendszerszintű korrupció elé. A Transparency International (TI) a múlt hónapban élesítette a Red Flags nevű – a K-Monitorral és a PetaByte informatikai céggel közösen kifejlesztett – közbeszerzési jelzőrendszert. Ez az eszköz az uniós adatbázisokban megjelenő dokumentumokat és információkat monitorozza, és ahol felvetődik a kockázat, azt a szoftver zászlóval jelöli meg.
„Az unió által adott pénzeket általában közbeszerzés útján költik el. Ez a legkockázatosabb szakasz a korrupció szempontjából" – emelte ki Nagy Gabriella. Jellemző módszer a közbeszerzési kiírások testreszabása, finomhangolása a piaci verseny korlátozása céljából. Figyelemre méltó, hogy a közbeszerzéssel kapcsolatos korrupciós és csalási kockázatok nagy része az uniós források felhasználásáért felelős intézményrendszer keretein kívül – a kedvezményezett szervezeteknél – jelenik meg. Nagy Gabriella elmondta: az Európai Bizottság ellenőrző szervei a túlárazások megítélésénél alkalmaznak egy 15-25 százalékos tűréshatárt.
„Bár ezzel a kis mértékű csalásokat tulajdonképpen elfogadják, az ennél szigorúbb megítélés nagyon sok, nehezen bizonyítható esetet okozna, ami szétzilálná az ellenőrzési folyamatot" – mondta a szakértő. A hazai hatóságok sem törekszenek ennél szigorúbb normák alkalmazására, mint ezt a vállalatoknak nyújtott állami támogatások, a nagy infrastrukturális beruházások, vagy a kis önkormányzati fejlesztések esetei is mutatják. Az uniós ellenőrzések akkor eredményeznek korrekciót, ha a túlárazások kirívóan magasak.
A csalások rendszerszintű elfogadását jól illusztrálja a kistelepüléseken megépített, kirívóan drága játszóterek esete. A csalások leleplezése után a visszafizetendő támogatást a központi költségvetés megtérítette a települési önkormányzatoknak, mintegy legitimálva az önrész beépítését és a kivitelező járadékát egyaránt beépítő túlárazással megvalósított csalást. A rendszerbe épült járadék úgy is felfogható, mint a klasszikus definíció szerinti csalás egy bizonyos szintjének elfogadását, amihez nincs szükség korrupciós tranzakcióra. A felhatalmazott személyek nem hoznak olyan döntéseket, amelyek lehetővé teszik a járadék megszerzését – maga a rendszer engedi meg a járadékszedést.
A mostani ciklus közbeszerzési folyamatait remélhetőleg tisztító Red Flags-et 2012. 3. negyedévi adatokkal kezdték feltölteni, a szoftver azóta méri a korrupciós kockázatokat. Akkor 628 hirdetményből 378 szerepelt a gyanús mezőben. 2013. utolsó negyedévében volt a legtöbb élő hirdetmény, akkor 1403-ból 898-nél merültek föl veszélyekre figyelmeztető szempontok. A mostani, 2015. utolsó negyedévi adatok alapján hét zászlós hirdetményekből négy van, ezek 2-3 éve kezdődtek.
Sikerescég.hu/VG.hu
Fotó: FreeDigitalPhotos