Jump to content

Online boltod van? Változik az életed!

2014. 04. 15. 21:46

Már csak két hónap van hátra a webáruházak Általános Szerződési Feltételeinek (ÁSZF) átírására, ezzel azonban még nincs letudva a tulajdonosok előtt álló feladat. Az idei évben számos olyan jogszabály is módosul, mely alapjaiban írja át az elektronikus kereskedelem szabályait. Súlyos bírságokra számíthat az, aki nem követi a változásokat.

Június 13-ig ad időt az új szabályozás, hogy a webáruházak átírják az Általános Szerződési Feltételeiket a megváltozott elvárásoknak megfelelően. Emellett azonban a mindennapi üzletmenetet is át kell alakítaniuk az online boltosoknak, mert változnak a szerződéskötés szabályai, és kötelező bővíteni a honlapon feltüntetett információkat is.

Az Általános Szerződési Feltételek módosítását mindenképpen el kell végezni június közepéig, mert ezt követően súlyos, félmillió forintos, vagy akár az éves árbevétel 5 százalékáig terjedő bírság is kiszabható a webáruházakra. Messze többről van szó az egyes rendelkezések átírásáról: gyakorlatilag minden webshopnak új ÁSZF-re van szüksége, aminek kialakítása során már az idén március 15-én hatályba lépő Polgári Törvénykönyvet kell alapul venni.

A módosítások főleg a fogyasztó elállási jogát, az elállás feltételeit és annak határidejét érintik. A legfontosabb változás, hogy a fogyasztónak az eddigi 8 nap helyett immár két hét áll a rendelkezésére, hogy minden következmény nélkül visszaküldje a neki nem tetsző árut a kereskedőnek. De nem marad érintetlenül a vételár visszafizetésének határideje, a fuvardíj visszafizetése és a kiszállítási határidő sem.

Ha a fogyasztót az elállási jogairól nem tájékoztatják, akkor a kereskedőnek - az esetleges bírságon túl - szembe kell néznie azzal is, hogy az elállási határidő 12 hónappal meghosszabbodik, tehát a nem megfelelően tájékoztatott vevő akár egy évvel később is visszaküldheti az árut. További szigorítás, hogy az online kereskedőknek megrendeléskor jól láthatóan, egyértelműen fel kell hívnia a figyelmet arra, hogy a fogyasztó megrendelése fizetési kötelezettséget von maga után.

Nem elég tehát egyértelművé tenni, hogy a fogyasztó vásárol, külön és jól láthatóan ki kell emelni azt is, hogy ez fizetési kötelezettséggel is jár. Ezzel a webshopoknak újabb helyen kell átalakítaniuk az értékesítési felületüket. Ennek elmulasztása azt eredményezi, hogy a szerződés semmissé válik, amire természetesen csak a fogyasztó hivatkozhat.


Fotó: FreeDigitalPhotos