Jump to content

Számla nélkül tényleg olcsóbb?

2018. 01. 15. 16:16

Számla nélkül olcsóbb – ez állt a szórólapon, a fogyasztó pedig ebbe belement. Mivel pedig semmilyen papírja nem volt az átadott pénzösszegről a panaszosnak, jogait sem tudta eredményesen érvényesíteni a békéltető testület előtt.

„Többe kerül a leves, mint a hús” – tartja a közmondás és ez még akár arra az esetre is igaz lehet, ha a megrendelő nem kér számlát, és így kíván spórolni egy ügyleten. Fontos tudniuk a fogyasztóknak – figyelmeztet a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ), hogy a vállalkozásokat – bizonyos kivételekkel – számla-, illetve nyugtaadási kötelezettség terheli, külön kérés nélkül is számlát kell kapnia a fogyasztónak. Ha ez mégsem így történt, akkor írásban jelezni lehet például a hatóságoknak vagy közvetlenül is érdemes panaszt tenni írásban az érintett vállalkozásnál.

Baranovszky György, a FEOSZ ügyvezető elnöke elmondta: a számla-, nyugtaadás kötelezettsége nemcsak adójogi szempontokat szolgál, hanem a fogyasztóvédelem terén is kiemelt jelentőséggel bír. Az ugyanis nem jelent kevesebbet, mint egy szerződést az érintett fogyasztó és vállalkozás között. Azt jelzi, hogy létrejött egy adásvétel, valamint azt is, miszerint pontosan milyen összeget adtak át a másik fél részére. Ha nincs számla-nyugta az adott vásárlásról, vagy, mint a példánkban, belemennek abba a megrendelők, hogy nem kérnek számlát, mert úgy olcsóbb, akkor jobb, ha tudják, hogy bármilyen későbbi fogyasztóvédelmi probléma esetén nem fogják tudni igazukat bizonyítani (vagy csak nagyon nehezen).

Sőt azt sem, hogy egyáltalán valaha kapcsolatba kerültek a vállalkozással, hiszen papír hiányában a két vitás fél szóbeli állítása áll csupán egymással szemben.
Ugyanis a fogyasztókat – ha szerződést kötöttek egy vállalkozással – lényeges jogok illetik meg. Ilyen jog az, hogy ha hibás a termék, akkor kérhetik elsősorban annak ingyenes kijavítását vagy kicserélését a kereskedőtől. Ha erre nincs lehetőség vagy ezt nem akarják megtenni, akkor mód nyílik a vételár leszállítására, vagy akár a teljes vételár visszatérítésére is.

Két évig lehet reklamálni

Összességében, a vásárlástól számított két évig lehet az árucikk hibája miatt reklamálni, és ha a hiba hat hónapon belül jött elő, úgy a vállalkozásnak be kell bizonyítania azt, hogy annak oka csak a vásárlást követően keletkezett. Ha erre nem kerül sor, úgy a fogyasztó igénye megalapozott lehet. Hat hónapon túl felismert hiba esetén viszont – tehát a két évből még hátralévő másfél évben – már a fogyasztónak kell bizonyítania azt, hogy eleve hibás terméket kapott.

(Forrás: sikeresceg.hu, hirado.hu/Fotó: pixabay.com)